Träffen med Pernilla Wahlgren och tillverkningen av läppstiften

publicerat i Allmänt;

Vilka fantastiska dagar vi hade det i Stockholm, men torsdagen slog alla rekord. Jag ska försöka summera den dagen så gott som det går. Efter att jag och mamma njutit klart av hotellfrukosten började vi gå mot Oriflames huvudkontor. Mamma följde med in till lobbyn där jag mötte upp de andra tjejerna och sedan gjorde hon stan tills jag var klar. Vi tjejer åkte tillsammans upp till receptionen, fick en besöksbricka och sedan blev vi hämtade av Anna som gick igenom lite intressant information om Oriflame och bjöd på fika. Vi fick även veta att dom flugit in några kemister från Oriflames Research Center från Dublin bara för att göra det här med oss, hur häftigt är inte det?

En tjej från Dublin gick igenom grunden för hur ett läppstick på Oriflame tillverkas. Vi fick se alla ingredienserna som oljor, vax, färg och glitter. När vi fått oss en inblick var det dags att gå vidare till laboratoriet men först fick vi självklart ta på oss utrustning för säkerheten: Glasögon, handskar och förkläde.

Själva tillverkningsprocessen påminner om när jag gör tvålar. Det låter säkert som en dum jämförelse men det är faktiskt sant. Hur vi gjorde läppstiften: Vi började med att smälta vaxet/oljan på en värmeplatta och när det hade smält klart och uppnåt rätt temperatur tillsatte vi färg. Jag använde också lite glitter och lite doft av vaniljglass. Den här processen gör man när man gjuter tvål också. När vi var nöjd med färgen hällde vi upp det i formar och lade in det på kylning i 10 minuter. Sedan tog vi ut läppstiftet för att sedan försiktigt peta in den i läppstiftshylsan och på med locket, sedan var det klart. Häftigt!

Timmarna gick fort men vi hade det jättetrevligt. Det var roligt att tillverka läppstift. När jag kom ner igen satt mamma och väntade. Vi gick mot Stureplan för att äta lunch innan det var dags för min tid på Oriflame Concept Store. Det här kan ni läsa om i tidigare inlägg.

Måste bara säga att Pernilla är hur go som helst, jättetrevlig och väldigt jordnära. De andra tjejerna var också mysiga och det blev helt enkelt en dag värd att minnas. Pernilla blev jätteglad för presenten hon fick av mig också :).

 
Här är våra snygga läppstift!
För mer bilder och information gå in och läs inlägget som Pernilla själv skrivit om den speciella dagen: "Läppstifts-dagen" hos Oriflame (Öppnas i samma fönster)
(Bilderna är lånade från Pernilla Wahlgrens blogg och från Oriflame)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie:

Tack för en jättekul dag! :D

Kommentera inlägget här :