Kvinnokliniken

publicerat i Allmänt;
I fredags var jag på kvinnokliniken på sjukhuset. Har de senaste månaderna haft riktiga hemska och ovanliga smärtor under mensen och har känt att någonting är fel. Har för några år sedan hört talas om något som heter Endometrios och har känt igen några symtom.
Endometrios är en kronisk gynekologisk sjukdom som innebär att rester av livmoderslemhinnan vandrar ut i kroppen, istället för att följa med menstruationsblodet ut genom slidan. Det är helt ofarligt men upplevs som jobbigt för de drabbade. Den har sina negativa effekter förutom smärtan - svårigheter med att få barn. 
Läkaren ställde ett antal frågor, gjorde en vanlig gynekologisk undersökning, tryckte på magen, kände på livmodern och gjorde ett ultraljud (tog en kamera i slidan) för att kolla livmodern och äggstockarna. Allting såg jättebra ut. Jag fick själv se allting på skärmen. Jag hade större äggstockar än genomsnittet men det var inte negativt, haha. Han sa att jag hade symtom som tyder på Endometrios och att jag kunde ha det. Men då sa han också att det är ingenting som jag ska tänka och funderar på eftersom det är vanligt.
Cirka 10 % av alla kvinnor i fertil ålder drabbas av den här sjukdomen och då sa han att jag skulle kunna plocka en kvinna från stan och säga att hon garanterat har Endometrios eftersom det är så pass vanligt (1 av 10 kvinnor drabbas). Han fortsatte med att säga att det finns olika nivåer på Endometrios, från att inte känna av det till kvinnor som kan ha problem som drabbar hela vardagen. Jag själv känner att jag ska vara glad att jag bara har problem under mensen. Man har enligt läkaren lika stor chans att bli gravid om man lider av Endometrios eller inte.
Jag använder Nuvaringar som preventivmedel idag men nu ska jag byta till P-piller (igen). Jag ska äta karta efter karta vilket innebär att jag inte ska ha mens på 6 månader. Det är blödningen som orsakar smärtorna och därför vill läkaren att jag inte ska ha det. Han har också skrivit ut recept på Pronaxen och Alvedon. Ska hämta ut allting imorgon och börja. Hoppas att det fungerar. Han sa att om jag inte har det bättre i sommar när jag får komma på ett återbesök så kommer han göra en titthålsoperation där jag blir nedsövd. Genom en titthålsoperation kan dom verkligen se om jag lider av Endometrios.

Kommentera inlägget här :