Söndag

publicerat i Allmänt;
Ja, då var det söndag igen och tiden går lika fort som alltid. Jag har haft fullt upp och har inte lagt en tanke på att uppdatera bloggen. Men passar på att skriva lite nu :). 
Jag har jobbat, pluggat, shoppat, promenerat, umgåtts med vänner, haft besök, hälsat på mamma, fixat bilen, firat kusinen, tvättat, städat, strukit, julpyntat. Listan kan göras lång.
Therese pappa har fixat bilen. Vet inte om jag nämnt om påfyllningsröret på bilen? Den är i alla fall fixad. Röret på bilen gör så att bensinen läker när jag tankar, vilket är mycket otacksamt. Det finns varken ett nytt eller ett begagnat rör och det var nära att jag skrotade bilen, vilket skulle vara mycket surt eftersom bilen är bra för övrigt. Men han fixade det i alla fall och nu ska det inte läka :). 
Ska också skriva lite mer om bilen. Förra söndagen då vi for ut med den till Alnö så körde Therese före mig med hennes bil för att visa vägen till verkstaden. När vi är vid Tunadal känner jag hur bilen rycker konstigt vilket den inte gjort förut, men det tänker jag inte mer på. En stund senare när vi är på väg uppför Alnöbron så känner jag hur bilen går tungt. Jag kör på femmans växel och strax över 70 km/h. Halvvägs upp så har jag bokstavligen gasen i botten och jag kommer ner till en hastighet av 45 km/h, vilket inte är bra när det är en 70 väg, farligt med andra ord. Bilen orkar inte och jag har en lastbil som slickar arslet på mig men ingen tutade i alla fall, då hade man blivit mer stressad och irriterad. I alla fall så växlade jag ner men det gick segt och det var jobbigt när jag inte kunde göra någonting. Hade ju redan gasen i botten. Väl uppe så gick det fort, kom snabbt upp i 85 och med lastbilen långt bakom, haha. I alla fall så var det jobbigt. Har känt några gånger innan att bilen tar ner farten men det har aldrig varit så illa som sist. 
Tog upp detta med Therese pappa när vi kom fram och han skulle provköra bilen. När vi var där med bilen så for vi till hennes farmor och farfar och fick fika, jättetrevligt hade vi :). På eftermiddagen tog vi en promenad ner till stan på julskyltningen. 
I måndagskväll for vi och hämtade bilen och det hade gått bra att fixa röret. Han sa också att bilen gick tungt för att bromsklossen låg på däcket och bromsade in. När han hade kört lite så kände han att däcket var varmt på vänster sida. Då tänkte jag på en gång, inte undra på att bilen skakade, klart som sjutton om det är någonting som irriterar däcket på förarsidan. Jag sa med ett skratt, inte undra på att bilen går tungt om något bromsar däcket, det är som att någon skulle hålla i sin tröjan om man ska springa i en uppförsbacke, haha. Allt kändes så rätt. Han sa att han kunde fixa det och han menar att bromsklossarna kanske måste bytas. 
Jag och Therese for ut med bilen idag igen medan han höll på med pärlan passade vi på att ta en promenad och var inne hos honom. Klossarna var det inget fel på men det kanske var någonting annat med bromsarna men de kunde inte han se, får se om det säger något på besiktningen, har tid i slutet av februari. Men vilken skillnad det blev. Bilen är som ny. Självklart testades bilen på väg hem, innan bron hade man femmans växel i och körde bara på 60 km och den tog sig upp utan att ha gasen i botten, utan att växla ner och hastighetsmätaren rörde sig inte neråt alls, så glad. 
När bilen var klar åkte vi till en pizzeria på Alnön där vi satt över en timme och åt en kebabtallrik, så gott. När vi var på väg hemåt så fick vi för oss att ta en promenad till och det slutade med att vi kom hem, bytte om och möttes upp utanför för att skynda oss och gå till Dollarstore innan de stängde. Det blev en bra promenad och ett bra avslut på denna söndag.
I fredags var det även Idol final som jag såg tillsammans med Therese. Kevin vann. Härligt med att en Sundsvallsbo tog hem det :).
Detta blev ett långt inlägg, har tagit tid eftersom jag sitter och skriver på mobilen. Ska försöka lägga upp bilder också men orkar inte göra det nu. Kommer ha fullt upp denna vecka också. Hade en jobbig uppgift som jag började med sent, som alltid. Kom på i fredagskväll att jag kan ha gjort fel. Visste inte hur jag skulle göra. Orkar inte fråga läraren, har jag klarat mig helt själv så här långt så ska jag inte behöva hjälp nu heller. Hann plugga 2 timmar igår och satt 1 timme idag. Men orkar inte göra nåt mer när man inte vet om man gör rätt ändå. Har återigen inte prioriterat skolan. Gjort så mycket annat. Igår var vi i Härnösand och firade kusinen som fyller år idag och idag har man som sagt också varit borta. 
Veckan som kommer blir det tvättning, städning, handling, pluggning inför den muntliga examinationen som jag ska boka snart, sedan ska jag till mamma. Det blir nog att jag åker dit på torsdag morgon och sover där till fredag. Mamma kan köra nu och jag ska göra gastroskopin på fredag. Då åker jag dit redan på torsdag för att julpynta, baka julgodis och mysa. Mormor ska nog också med och Kusinbarnet Emma ska också vara hos mamma några timmar. Det kommer bli trevligt. 
Är riktigt nervös inför fredag, har till och med drömt om det. Jag har sagt till mamma att jag vill ha lugnande, har aldrig tagit det förut men känner att det är rätt nu. Mamma fick uppgiften att se till att jag får det, vare sig kirurgerna inte tycker det är nödvändigt eller om jag mot förmodan skulle vara lugn, så får mamma se till att jag får det. Har bestämt mig för det. Jag är också beredd på att åka hem med mamma sedan också och sova en natt till. Jag vet inte hur jag mår när jag slappnar av, av lugnande medlet eller vad jag mest oroar mig för, resultatet. Kommer få svar på en gång om dom ser något som avviker från det normala. Jag vet självklart att något är fel, annars skulle jag inte dit. Men jag är orolig för att om det är något allvarligare, men ska inte tänka så. Bara att tänka att jag kan få hjälp och bli fri mina problem och att om en vecka är det över ;).
Skulle kunna skriva så mycket som helst men orkar inte. Jobbigt med mobilen. Återkommer med bilder.
Ciao.

Kommentera inlägget här :