Mina tvålar

publicerat i Tvålar;
Det jag använde mig av

1. Silikonform "Hjärtan"
2. Transparent och vit tvålmassa
3. Doftolja med jordgubb
4. Röd tvålfärg
5. Silikon muffinsformar
5. Torkad "Rosenblomsblad"
7. Silikonform "Praliner"

En sak jag tänker göra som jag kom på häromdagen är att man kan göra ljusrosa tvålar (med hjälp av pralinformarna, till höger på bilden) och eventuellt andra färger också. Sedan tar man en Aladdinask och byter chokladpralinerna till tvålpraliner ;). Vad tror ni om det?

Sedan tänkte jag nog inte använda Aladdinasken som den är, utan göra decoupage på hela asken men ändå lägga in en läcker text "Aladdin." Då skapar jag en helt ny design på Aladdinasken, haha! Som nämnt förut så får jag nya ideér hela tiden. Detta med Aladdinasken och tavlorna är saker jag inte sett alls, vet inte ens om folk gör sånt. Fantasin kommer alltid och det finns inget stopp!

Panduro har inte rosa tvålfärg men tänkte att man kunde köpa en vit färg och röd så det blir rosa.  Men då kom man på att det finns vit tvålmassa och lägger man då i röd färg blir det rosa, perfekt!

De torkade bladen kan man ha som doft i tvålarna om man inte kör på doftolja. Jag tänker göra genomskinliga tvålar med bladen.

Det jag också tänkte göra är att använda de stora muffinsformarna och göra tvålar av dom ;).

Alla formar jag har köpt nu är inte bara för tvålarnas skull, utan jag kan även använda dom till diverse bakverk.

Tvålgjutning är inte svårt. Man behöver bara lägga i den mängd av tvålmassa man vill ha och göra vattenbad av det. Man kan använda en slickepott av silikon för att få ner massan fint i formarna (om man är försiktig undviker man bubblor i massan). Vill man tillsätta doft/färg häller man ner några droppar i massan under vattenbadet. Man ser på färgen hur mycket färg man behöver/ vill ha och man känner på lukten hur det kommer dofta.

Kommentera inlägget här :