Stockholm 2012

publicerat i Allmänt;

Denna resa har varit underbar, synd att den blev så kort. Men vi hann ändå med mycket. Jag var ledig i helgen men tog ledigt i fredags.

 

Resan började med att jag och Tessan möttes vid min bil sex på morgonen för att sedan packa in i bilen och bege oss. Första stoppet var i Gnarp där vi köpte kaffe och tankade. Vi stannade fyra gånger, allt som allt och strax efter elva var vi framme på hotellet. Jag körde in mot Stockholm och vi missade att vi skulle rakt fram i en rondell (vi misstolkade GPS-tanten) haha, men som tur var kunde jag vända en bit bort för att sedan köra tillbaka. Inga problem! Eftersom vi inte kunde checka in före två så gick vi till Husbys tunnelstation för att ta tunnelbanan till City. Dom bygger om nu så man får åka till Fridhemsplan och byta linje för att komma vidare. Vi hade planerat att shoppa på lördagen innan hemresa och ta Skansen och Gröna Lund på fredag men då hade dom visat dåligt väder på fredag och bätre på lördag. Dock var det fint båda dagarna :).

 

När vi kom in till City försökte vi hitta ett bra ställe att äta lunch på och det blev Burger King, haha! Tycker inte om det så åt bara stripsen i princip. Sedan gick vi runt i timmar och handlade en del. Jag handade typ på bara ställen som vi har här hemma men Tessan hittade lite saker på andra butiker. Mycket av kläderna har jag aldrig sett hemma på butiker som Cubus, Gina Tricot och HM.

 

Efter några timmar kände vi att vi ville åka till Kista Gallerian för att kolla in de 190 butiker som fanns där ;). Vi tog tunnelbanan direkt til Kista (som är hållplatsen innan där vi klev på). Vi gick inte många timmar där då vi kände hur tröttheten kom krypandes. Konstigt nog var vi inte ett dugg trött av att köra, det gick riktigt smidigt fast vi körde långt och in till en storstad, eller inte in till City men man märkte då man började närma sig hotellet att det blev många filer och mycket, mycket trafik. Man kände att man lämnat Norrland i alla fall, haha! Tröttheten berodde mer på all shopping och värmen. Det var kvaft i alla butiker. Vi bestämde oss för att äta middag någonstans vid hotellet men det fnns dikret inget bra. När vi skulle hitta tillbaka till hotellet var vi på väg uppåt men vi hade ingen aning åt vilket håll vi skulle gå så vi frågade några som satt och drack på en bänk och hon visade oss vilken väg vi skulle gå. Tack och lov att vi frågade annars hade vi fortsatt att gå åt fel håll hela tiden.

 

Vi gick på en gräsmatta för att vi ville inte gå intill skogen och ovanför oss var en helikopter som cirkulerade runt och runt. Vi började skämta och skrattade ordentligt. Vi skämtade om att dom kanske söker oss för att vi går på gräsmattan istället för gångstället (vi trodde det var en polishelikopter). Vi tänkte vad vi skulle säga om dom skulle stoppa oss (på skämt). Då sa jag nåt i stil med:" Vi är från Norrland och gillar grönt....Don't blame the nature" Haha, vad vi garvade, så trött som man var.

 

I alla fall, när vi hade gått runt 20 mnuter kom vi tillbaka till hotellet och vi hämtade väskorna från bilen och checkade in. Vi hade självklart Mc'donalds precis utanför hotellet och det fick bli Burger King till lunch och Mc'donalds till middag, så nyttigt ;).

 

På lördagen ringde klockan strax efter åtta och vi gick upp och gjorde oss klar. Solen sken och det var riktigt härligt väder. Vi checkade ut och tog bilen till Kista Gallerian för att äta frukost när dom öppnade klockan tio. Blev en god frukost på Waynes Coffee bestående av en Caffe Latte Vanilj och en god macka, Tessan tog en Chai latte och en macka. Efter det gick vi till tunnelbanan och tog tåget till Slussen för att sedan ta färjan över till Djurgården, Skansen och Grönan. Vi kände att vi inte skulle hinna med allt detta så vi tog bara Grönan. Gick in där och efter ett tag kommer Tesan på att det är Sommarkrysset på kvällen och vi hör Agneta Sjödin. Vi går mot scenen och ser henne. Senare när vi äter Langos till lunch hör vi några som sjunger och det visar sig vara Dead By April som repeterar för kvällens spelning, det var inte dumt. Detta hade vi inte ens räknat med.

 

Haha, får ju inte glömma "Spökhuset" på Grönan. Jag har sedan många år tillbaka sluta helt med karuseller medans Tessan älskar det. Men hon gav sig inte på någon denna gång. Men vi fick för oss att gå in i "Spökhuset," jag har varit där när man var liten. Oj oj vad rädd man kan bli. Vi skrek. Sedan var det två personer som följde efter oss och trängde in oss mot väggen och det får dom väl inte göra? Det var två killar som hade det jätteroligt. Men det var obehagligt för det är inte så trevligt där inne. Tessan säger också bästa kommentaren: "Du kan sluta nu, jag är inte rädd längre." Haha, klockren. Vi och hela Grönan fick oss ett gott skratt. För när man har gått igenom halva huset så kommer man ut på en terass där man får andas och se ut på folket. När vi kommer ut ser vi en av dom äckliga figurern och han går mot oss och Tessan hoppar till och jag hoppar mot henne och vi skrattar och skrattar hysteriskt och folk kollar upp och skrattar, haha! Var tvungen att berätta det här, så roligt.

 

Jag nämnde för flera månader sedan att jag har fyra halvsyskon och att jag fått kontakt med två av dom idag (halvsystrarna), vilket är helt underbart. Jag har nämnt för dom båda tidigare att jag ska till Stockholm framöver men då kom jobbet mitt upp i allt. Skrev till dom veckan innan vi for att det skulle vara roligt att träffa dom. Vi hade inte bestämt något så visste inte hur det skulle bli. På lördag när vi var på Grönan hade jag fått ett sms från en av dom. Det slutade med att hon, hennes kille, jag och Tessan satt och tog en fika och surrade ett tag på ett café på Kista Gallerian :). Det var hur trevligt som helst. Synd att man inte hade mer tid. Vid kvart i sex började vi röra oss mot bilen så vi kunde börja färden hem mot Sundsvall. Vi var hemma vid kvart i elva på kvällen. Hemresan gick jättebra. Det var dock jobbigt att köra i mörker och det började bli mörkt när jag tog över körningen i Tönnebro. Men som sagt så var det en bra resa hem också :).

 

Det har varit intensiva och underbara dagar. Har känslan i kroppen ännu att man vill ta bilen och göra om hela resan. Ska tillbaka innan årets slut men det blir nog inte samma känsla om det är kallt och eventuellt snö. Men man kan alltid ta en bilresa till huvudstaden nästa sommar :). Det är jättemysigt och detta med att bila ner var en av det bästa som hände under helgen. Som sagt, det är inga problem. Min lilla bil klarade det, haha! Det är jättefina vägar och allmänt mysigt när man kan stanna när man vill och så vidare ...

 

Detta inlägg tog tid, har fått gått och fixat olika ärenden, tagit emot kunder och hjälpt folk över telefonen. Har även fått prata engelska med en familj från Kanada, oh my god va sonen var snygg. Dom kommer tillbaka imorgon och då är jag garanterat här, haha. Lucky me !!! Ska börja stänga om en timme så måste fixa lite saker. Börjar bli mycket folk nu. Har jag glömt att nämna någonting så uppdaterar jag antingen detta inlägg eller skriver ett nytt.

Bilder från resan kommer nog upp imorgon :) Kram kram!

Kommentera inlägget här :