Blommor av kaffefilter

publicerat i Allmänt;
Japp, ni läste rätt. Har gjort blommor av kaffefilter idag. Ville ha några fina blommor för att dekorera saker och ting med. Finns att köpa liknande i butik som är gjort av tyg. Men det är roligare att göra egna och lite annorlunda.













För att göra blommorna behövs
* Kaffefilter (jag körde på oblekt filter)
* Passare eller ett bra ögonmått
* Minibrads
* Sax
* Vattenfärg och pensel

Till en blomma behövs sex lager i tre olika storlekar och eftersom kaffefiltret är dubbel så räcker det med att rita ut en i varje storlek. Jag gjorde cirklar med en passare och sedan klippte jag dom till en mer blommig form. För att underlätta kan man sticka ett litet hål i mitten av varje filter för att det ska vara lättare att få på "braden" sedan.

Nu är det dags att måla. Jag använde svart, lila och rosa färg till mina. Märkte att blommorna tappade färg när dom torkade. Målade ett lager till och då blev det bättre. Får se om det behövs en omgång till. Medans dom fortfarande är fuktiga så sätter man ihop dom på en brad. Två av varje storlek och man börjar med dom minsta sen är det bara och vika ut vingarna så den håller ihop. Sen ska man vika upp och trycka ihop varje lager mot mitten. Man ser oftast hur det blir själv och kan göra olika.

Kommentera inlägget här :