Ljusen

publicerat i Allmänt;
God kväll! Ska försöka göra ett kortare inlägg för ska göra en sak till innan man ska hoppa i säng och kolla på en film. Det blev Birsta idag igen med mormor och nu fanns äntligen gelen och det blev inte heller som man hade tänkt. Självklart ska man väl tänka på att man är helt ny på det här och bara man får in taktiken går det nog an. För det första trodde jag 400 ml skulle vara mycket (burkens mängd) men det räckte knappt till tre glas. Ett glas fick så mycket jag ville ha men de andra två fick till hälften. Sedan veken: På det finaste ljuset släppte veken men det är fint att ha som prydnad ;). Jag köpte ett halsband i Bulgarien som man knappt använt och häromdagen skulle jag trassla ut alla halsband och då förstördes denna. Tänkte att man kunde ta alla "trådar" från det halsbandet och göra någonting av dom. Sagt och gjort ska jag använda dessa på glasljusen. Kommer lägga upp information och bilder nedan (kommit fram till att detta kommer bli ett långt inlägg).

Var inne på att göra ljushållare på textil förut och att man då behövde lack/lim och decoupage motiv som skulle kosta en del. Kollade då upp mer om decoupage och ville testa på det också. I alla fall tänkte jag att man kunde köpa ett lack/lim och göra decoupage  av servetter för det går tydligen, ju tunnare pappret är ju bättre blir det. Köpte ett lim idag och tror de funkar på allt förutom på textil. Finns
lack/lim för olika typer av underlag på decoupage (eller hur man ska säga). Gjorde i alla fall en decoupage på ett av glasen jag köpte för ljusen. Gjorde arbetet slarvigt och ska göra det bättre imorgon men snyggt blev det. Servettdecoupage rekommenderar jag - både billigt och "enkelt" men det är samma sak där får man in taktiken bara så går det både fortare och med ett bättre resultat :).

Del: 1 - Ljusen (Steg-för-steg)
Ta fram allting som du kan tänkas behöva - Bra att förbereda sig!
Allt du använder måste vara rent!


1. Ta fram glaset där ljuset ska vara. Fixa veken och sätt veken i mitten av glaset. Man kan använda sig av penna där du virar runt veken så att veken ska vara rak och hålla sig på sin plats när gelen ska ner.



2. Det står att man ska använda sig av ett smältkärl och jag gjorde ett vattenbad. Ta en kastrull och en större glasskål som du ställer ovanpå kastrullen. Fyll kastrullen med vatten (vattnet ska inte nå skålen). Det är bra om skålen är hög för det får inte komma in vatten i gele-området och det kan skvätta en hel del utanför.


3. Slå plattan på 5:an och sänk sedan ner värmen. Låt ångan smälta ner gelen helt. När gelen var helt smält väntade jag några minuter extra.

4. Nu har du förberett även glaset och ställt ner veken i mitten av glaset. Fyll i gelen i önskad mängd ner i glaset. Kolla till veken. Det går rätt fort för gelen att torka ihop sig från skålen men sen i glaset tar det ett tag innan den blir klar. Jag använde sked och slickepott för att skrapa ur den sista gelen från skålen.

5.
Justera veken och låt gelen "torka"

6. Kolla även runt kanterna när gelen torkat helt - Men var försiktig och ta bort resterna av gelen. Tänk på att geleljus ger spår om du rör i gelen när den torkat. Hoppa över detta steg om du vill.

Hoppas jag förklarat den här delen bra och att jag fick med allting och skrivit rätt, ni får gärna fråga om det är någonting. OBS! Ni kan göra helt annorlunda utan detta var bara någonting som jag gjorde. Följ i alla fall instruktionerna på ljusgelens förpackning.

Så här blev mina



Jag har inte klistrat på Rub-ons ännu, ska göra det imorgon men så här ska dom vara.

Saker som jag använde:
* Glas på IKEA, 39 kronor för 6 stycken
*
Gele, 99 kronor på Panduro (inkl. 5 vekar)
*
Rub-ons, 29 kronor på Panduro
* Snöre med pärlor från mitt halsband


Del: 2 - Decoupage
Decoupage är som sagt mycket billigt och "enkelt" samtidigt som det är roligt om man gillar att pyssla. Jag använde mig av ett av glasen ovan från IKEA, lack/lim från Panduro (500 ml för närmare 90 kronor), en smalare och mjukare pensel, en servett (köpte servett med stenar idag).

1. Jag gjorde rent glaset och torkade ordentligt.
2. Tog servetten och tog bort allt på servetten förutom mönstret som jag ville ha. Servetten har några lager men det enda som ska vara kvar är den tunna biten med mönstret.
3. Tog lack/limmet och målade på glaset där jag ska ha servettmönstret.
4. Tog servetten och satt den försiktig på glaset. Tänk på att servetten är väldigt tunn och den går väldigt lätt sönder, den "kruvlar" lätt ihop sig och då går den sönder om man försöker dra ut den.
5. När man har satt den runt glaset eller på det sättet man nu vill ha den på så tog jag lite mer lim och penslade försiktigt över servetten. Lack/limmet är vit men den blir genomskinlig sedan då den torkat (det gör då ingenting om man tar mycket lim utöver bildens plats).

Min blev inte alls bra, ojämn och "kruvlad" men gjorde det slarvigt. Visar ändå ett exempel.


Vill ha finare servetter och göra på dom istället, syns inte riktigt att det är stenar på mina bara för att man inte har hela "bilden." Panduro har jättefina ark med änglar och andra mönster. Ska köpa den tunnaste framöver och göra
decoupage på dom.

Har även Coffee servetter hemma med en fin text som det står Coffe, Espresso m.m. och tänkte då ta den texten bara och sätta runt hela glaset. Göra två likadana och ha riktiga kaffebönor i ena och ljus i den andra :). Men måste köpa mer glas, haha!

Förresten, tror också att man måste ha en vit/ljus eller gemonskinlig bakgrund om man ska göra decoupage. Är inte säker på det men tror inte det blir bra om man har svart/mörk bakgrund.

Nu blir det att ta en macka för att sedan lägga sig och se någon film och hoppas på att somna fort. Har inte städat idag heller då men måste göra det imorgon och ta bort allt pyssel och släppa det en dag. Målade om båda tavlorna och köpte en silvrig penna istället för att måla på istället för svart. Texten syns i alla fall mot det vita men får inte till texten lika fint som sist plus att tavlorna inte blev så fin när man målade dom igen. Men orkar inte göra mer än vad man kan. Det får bli som det blir, det är tanken som räknas :)!

Puss & Kram

Kommentera inlägget här :