USA 2009

publicerat i USA;

Den här resan var rena drömmen för både mig och Tessan. Vi spenderade närmare 3 veckor i San Diego och i Los Angeles, helt underbara veckor. Längtan tillbaka är enorm.

Vi for den 27 juli från Arlanda och vi reste direkt till Philadelphia (9 h nonstop). Eftersom man har en sådan flygrädsla var inte nog, det visade sig att det blivit nåt fel med platserna så jag och Tessan fick inte sitta bredvid varandra någonting under dessa 9 timmar. Men det gick bra som tur var.  Det var meningen att vi skulle flyga direkt från Philly till San Diego men planet var något försenat från Sverige, vilket innebar en övernattning i Philly. Det blev några timmars sömn sedan bar det av med morgonplanet till San Diego (ca: 5 h inrikesflyg). Det blev dock även en mellanlandning i Phoenix. Detta innebar att på ett dygn hann vi åka till delstaterna, Pennsylvania, Arizona och slutade då med Kalifornien. Men efter mkt om och men, var vi äntligen framme på hotellet i San Diego. Här nedan kan ni ta del av resan och bilder.

San Diego

Vi bodde på detta Best Western hotell.

Eftersom Tessan fyllde 23 år den 29 juli fick hon bestämma vad vi skulle göra den dagen. Hon valde att vi skulle gå en heldag på San Diego Zoo. Det var enormt stort där för de tog i princip en hel dag att hinna med, men vi hann ändå inte se allting.

Vi hade också ”drömt” att få uppleva Sea World, vi kollade mkt redan på det hemma i Sverige så det var en självklarhet att vi skulle åka dit. Vid halv 7 på kvällen var vi på plats, vi spenderade en middag där på Sea World sedan 2 ”night shows,” vi såg späckhuggare i en show och i den andra, delfiner. Det var vackert. Kan ni tänka er att sitta ute på en stor ”arena” med hundratals människor och ha en stor bassäng med sådana vackra djur och inte nog med det. Det var mörkt ute med fin belysning och fyrverkerier. Den sista showen pågick till halv 10 på kvällen. Vackert, vackert!

Under vistelsen i San Diego besökte vi även Pacific Beach vilket inte var riktigt så bra. Minns att det var fullt av alger och äckel i vattnet och hela stranden. Det var också roligt för man tänker inte på tidsskillnaden mellan Sverige och USA, eller i detta fall då Kalifornien, de är inte samma tidsskillnad i resten av USA. Men i alla fall så minns jag att vi låg på stranden på förmiddagen och ringde hem till mamma en sväng och då var hon ute på puben, det var ju kväll då här hemma, hehe! Det är ändå 9 timmar skillnad.

Redan innan vi for fick vi höra talas om att San Diego har en av de största köpcentrum i Kalifornien eller om det till och med var över hela USA och vi fick veta att vi hade gångavstånd till det, men det visade sig fel. Horton Plaza heter de stora men vi hade nära till ett köpcentrum som heter Fashion Valley, men det var inte tokigt det heller, det blev en del besök på dessa varuhus.

En kväll tog vi in oss till Downtown för vi var så danssugna men vi fick gå och gå för att hitta ett riktigt diskotek med dansgolv. Downtown bestod mest av restauranger och pubar, men till slut hittade vi ett bra dansgolv.

Efter vår tid i San Diego begav vi oss till Los Angeles. Vi tog tåget mellan städerna och de tog inte mer än 3 timmar. Vi for igenom öknen och alldeles intill havet.

Los Angeles

Jag kan börja med att säga att LA är hur härligt som helst. Man han har hört många historier om hur det är stökigt, skitigt och till och med otrevligt i LA, det stämmer verkligen inte. Vi trivdes bättre i LA än i SD helt ärligt. Men dagen innan vi skulle ta tåget till LA blev vi båda nervös med tanke på vad man har hört. Men kan säga att man kände sig som hemma. Maten var dock lite jobbig som det nog är över hela Amerika, bara en massa strips, pizza och hamburgare. Nu saknade man verkligen inte till Mcdonalds som man brukar göra när man reser inom Europa, nu ville man hem till en riktig sallad.

Vi bodde på Hacienda hotell.

Hotellet var endast några kilometer i från LAX som är Los Angeles internationella flygplats. För att vi för huvudtaget skulle ta oss någonstans fick vi alltid ta bussen på andra sidan vägen av hotellet och ner till busstationen "LAX - Transit center."

Eftersom ingen av oss hade körkort var det bara buss och tåg som gällde för att ta oss runt, det var inga problem och inte jobbigt heller. Men för att kunna få se så mkt som möjligt var de bästa att ta en "Tour." När vi hade varit i LA några dagar tog vi oss till en guidad VIP-Tour där vi var ca: 15 personer från hela världen som åkte i minibussen. Där hade vi vår guide Eddie som var så härlig. Vi alla fick en broschyr där vi kunde se vilka ställen vi skulle besöka. Det som var synd var att vi hade max en halvtimme vid varje stopp. Vi togs bland annat till dessa platser:

Beverly Hills

Beverly Hills var till hundra procent de renaste och finaste stället. Mycket lyxigt! Vi skulle gå in på Lois Vuitton butiken men vi kände oss inte hemma, så vi vände vid dörren, haha! Här gick vi alla turister runt och bara kollade.

Venice Beach

Redan innan avresa blev vi varnade för att inte vara i Venice när det börjar bli mörkt. Det var ju ingen risk när vi var på den guidade turen mitt på dagen. Men vi hade faktiskt redan besökt Venice några dagar innan och då gick vi vilse. Vi gick och gick, till en början var det roligt men när vi aldrig kom fram till befolkningen var det inte lika roligt längre. Vi gick helt enkelt i slummen, det var skrot längs gatorna och alla hus hade flera fönster inslagen. Till slut tog vi oss till Santa Monica för där visste vi vart bussen tillbaka till hotellet gick.

Farmers Market

Här skulle vi stanna på lunch. Då blev man lite osäker. Vi trodde att vi skulle få äta helt ute i buschen med en bonde men det visade sig var en jättestor marknad av något slag. Det var fullt av stånd, gick inte ens att hitta någonting för det kryllade med stånd och människor. Sedan lite utanför stånden fanns riktiga affärer. Här stannade vi till en timme. Till lunch blev det en Tropisk Crepés med frukt och chokladfyllning, mumma!

Självklart besökte vi även Hollywood. Eftersom vi endast hade 20 minuters stopp här var vi så klart tvungen att åka tillbaka för att spendera en heldag i själva Hollywood. Men när vi kom fram med bussen sa Eddie att vi hade riktigt tur, eftersom en bit ifrån oss var det förberedelser för en filmpremiär med själva Brad Pitt (Inglorious Bastards). Tyvärr kunde vi inte stanna kvar och se alla limousiner och Hollywoodkändisar. Två dagar efter turen åkte vi tillbaka till Hollywood. Det tog oss två timmar att ta oss dit från hotellet. Det var långa bussresor och en tågresa. Men nu hade vi i alla fall tid att gå runt och vi var även inne på de nyöppnade Madame Tussauds. Under själva turen fick vi även se en liten glimt av Hollywood-skylten. Vi stannade på motovägen för att kunna ta bilder.

Hollywood - Walk of Fame

Hollywood - Filmpremiär

Hollywood - Madame Tussauds

Malibu Beach

En annan dag for vi till denna kända strand. På bergen runtomkring en såg man massa dyra villor. Här är det massa Hollywoodstjärnor som bor. Förresten ni kanske känner igen den 2:a bilden? Det har gått en reklam för Nescafé här i Sverige. Där en kille ska fria till en tjej...

Santa Monica

Oj oj nu kommer nog det bästa av hela resan. Santa Monica är helt otroligt, skulle kunna bosätta mig där för evigt. Ni känner väl igen Santa Monica piren, den har man sett i alla typer av amerikanska filmer och serier? Vi spenderade tre hela dagar här. Lite komiskt var det också. När vi kom upp från piren åkte de alltid flera polisbilar in på piren och de slog aldrig fel. Vi hade ingen aning om vad som kunde ha hänt eftersom det var helt lugnt när vi strosade runt. Ni känner nog också igen under själva piren, det var faktiskt här som Baywatch spelades in!

Självklart får man inte glömma älskade Starbucks. Det är en jättekänd kaffekedja. Ni som älskar kändisar har säkert sätt dom gå runt med en Starbucks-kopp. Dessa bilder är tagen på Starbucks som vi hade mitt emot hotellet i Los Angeles, det blev väldigt gott till frukost i bland. Sedan var det otroligt med Chipmunks (jordekorrarna), vi såg flera stycken och dom var inte rädd. Kolla bara hur nära hon på bilden kom. Dom var så söta så!

Den 15:e augusti var vår drömresa slut och vi kom hem den 16:e augusti 2009. Här sitter vi på planet och är på väg hem till Sverige.