Diabetes

publicerat i Allmänt;
Igårkväll ringde min läkare och gav mig resultatet på mina värden. Det är konstigt att han ringde på kvällen men men. I alla fall så verkar jag inte vara annat än frisk. Blodvärdet och järnvärdet var bra, behöver bara äta järntabletterna 2 ggr i veckan nu. Jag är inte känslig mot laktos eller gluten. Långsockret var normalt. Man ska som icke diabetiker ligga på 27 till 42 och jag låg på 30. 
Även om allt var bra kommer jag i alla fall fortsätta att ha diabetes i huvudet. Denna vecka har gått bra med vägning av mat, motion och jag har undvikit läsk helt. Gav efter på godis igår men det var inte mycket. Jag börjar tänka varje gång sötsuget kommer: "Det är beroendet, kroppen är inte gjord för att äta gotta" då påminner jag kroppen att det är ett beroende och att det är egentligen inte något som kroppen behöver ha. Det blir bättre då. 
Jag har också bestämt mig för att inte ha någon eller några dagar då jag unnar mig eftersom jag spårar ur till slut. Det underlättar också att slappna av. Jag menar åker man bort och blir bjuden på fika eller när någon fyller år så plågas man om det inte är den där lördagen som jag får unna mig. Vad händer då? Jo man spårar ur för att man bröt allt. Alltså mitt nya synsätt på sötsaker är att tänka bort det, jag behöver inte det där, det är inte meningen att kroppen ska ta in ett dagligt intag av det där giftet.
Blir man bjuden på fika, vad trevligt men prioritera, ta en sak, en liten sak. Detta kommer jag gå på. Idag är det lördag vilket brukar betyda att jag får äta gotta men idag har jag bestämt mig för att dippa grönsaker eftersom jag föll över en liten godispåse igår.

Kommentera inlägget här :