Vad är smartast att göra?

publicerat i Allmänt;

Under några dagar har jag funderat på vad jag ska göra efter dessa fem sockeravvänjnings veckor. Hade redan innan avvänjningen bestämt mig för att inte besluta tidigt vad jag ska göra. Ville ta en sak i taget. Men har redan börjat tänka på det. Vad är smartast att göra? Det är den huvudsakliga frågan. Jag vill fatta det rätta beslutet.

Jag har sagt att jag aldrig vill gå på någon diet.  Jag håller fortfarande fast vid det för jag vet att det aldrig kommer hålla i längden. Inte på mig i alla fall, och jag är 100 % säker att andra känner precis som mig. Ska man börja med LCHF eller GI så är det för resten av livet, det måste bli sin nya livsstil. Vad händer annars? Med stor sannolikhet går man upp det man äntligen förlorat. Jag känner helt enkelt för att kunna äta precis vad jag vill, med måtta.

Ska vi vänja av kroppen socker och kolhydrater för resten av livet? Jag skulle aldrig klara det för jag vill att min kropp ska få i sig ett dagligt intag av kolhydrater, fett och proteiner. Det gäller även socker. Jag vill inte behöva få dåligt samvete om man tar en chokladbit till kaffet hos någon som fyller år etc. Det viktigaste i mitt fall är att aldrig låta intaget av sockret gå över gränsen. Då kanske man fastnar i beroendet igen. Vägen dit är lång!

Åter till frågan: ” Vad är smartast att göra?” Eftersom jag inte kommer att fortsätta med LCHF eller GI så vill jag ändå göra ett smart beslut och vill absolut inte hamna i sockerberoendet igen …. Aldrig mer ett sockerberoende!

Har funderat på att äta utifrån en av tallriksmodellerna som finns.

1.   För att gå ner i vikt

2.   För att behålla sin vikt

3.   För det aktiva

Punkt 1 är nog den rätta för mig eftersom jag inte har nått min målvikt.

En annan fundering är hur man ska göra med denna Cola och choklad? Har funderat mest på det här eftersom det är just här mitt beroende sitter. Tänkte först att man kan ha sitt ”lördagsgodis” endast på lördagar men tanken vände fort till ett Nej, det pga. att innan denna avvänjning provade jag ett antal gånger att äta godis och dricka läsk bara på lördagar men det spårade fort ur och till slut åt man gotta flera gånger i veckan. Kan inte riskera detta.  En smart idé kan vara att aldrig vara inställd på att då och då ska jag få äta godis. En annan smart idé kan vara att undvika att ha gotta hemma. Man kan istället äta gotta om man är borta/när någon fyller år. Men ska alltid ha två ord i tanken ”med måtta.”

Ni undrar säkert varför jag kör på sockeravvänjning om jag är emot det. För det första är jag inte emot att prova det här eftersom det bara är i några veckor. Det jag är emot är att leva resten av livet med att följa en sån här livsstil.

Sammanfattning av eventuella beslut

1.   Ska jag börja med tallriksmodellen? Om jag gör det får jag i mig det kroppen behöver (syftar speciellt på kolhydrater). Jag får koll på vad jag äter.

2.   Undvika att ha gotta hemma? Undvika att tänka och planera vilka dagar jag ska få äta nåt gott? Ifall jag följer det här kommer jag fortsätta att undvika tanken på gotta. Men är man borta och blir bjuden eller ska på fest är det en annan sak, bara man inte har nåt frestande hemma.

Tallriksmodellen - Minska i vikt!
Vad tror ni om det här?
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mari:

Att inte ha något hemma tycker jag låter som en bra idé. kanske köpa någon gång då man är flera och ska se film/spela eller något.

Sedan behöver du inte vara orolig med att få i dig för lite kolhydrater då du får i dig mer än tillräckligt såsom du äter nu.

Enligt tallriksmodellen är det störst del sallad och det låter väl vettigt. sedan skulle jag vilja ha mindre kolhydrater, typ en potatis om du tänker bilden och mer protein istället.

Kanske värt att prova måltidsmåttet. finns på apoteket att köpa, tror jag. är sugen själv att prova. Det är olika mått med vad man ska äta. rätt smart. då kan man äta allt.

2:a kommentar, skriven , av Cindy :

Det låter vettigt :). Blev nyfiken på måltidsmåttet. Har aldrig hört talas om det. Det är värt att kollas upp.

Kommentera inlägget här :