Ber om ursäkt

publicerat i Allmänt;
Jag ber så mycket om ursäkt för alla bilder som jag lagt upp under kvällen. Har som samlat på mig, haha!
Som ni kunde se har det blivit en del betonggjutning. Har kört två satser. Men det har inte varit lätt. Jag ska försöka förklara hur jag gjort och berätta om allt elände. Förra veckan for jag iväg och köpte 25 kg finbetong på Byggmax. Jag hade planerat hela processen i huvudet. Jag hade verkligen allt planerat. Pratade med Jim dagen innan och han började pratade om hur jag ska orka bära säcken och hur jag ska skydda mig mot dammet.
Att skydda händer med handskar och skydda ansiktet mot dammet hade jag koll på, men jag hade ingen koll på vikten av säcken. Hade inte tänkt så långt, haha! Att bära 25 kg är inte lätt och det fick jag bekräftat. När jag for till Byggmax och lastade in säcken i bagaget gick det bra. Sedan när jag kom hem och skulle ta säcken från bilen hade jag ingen kraft. Visste inte hur jag skulle få till det. 
Envis som man är så tog man bilen och körde runt huset och parkerade vid vägkanten. Det var fortfarande jättetungt men det gick bra till porten. Tänkte att jag inte kommer orka ta säcken till förrådet. Gick då in och hämtade en säck och lastade betongen på säcken och drog den till förrådet, då gick det bra. Det är en stor skillnad på att bära 25 kg och att dra 25 kg.
Jag hade tänkt göra betongägg och ljuslyktor med hjälp av mjölkpaket. Ville göra tre ljuslyktor i tre olika storlekar. Jag dricker knappt mjölk så köpte två mjölkpaket för halva priset och ett "vanligt" paket. Köpte 6-pack ägg, vilket jag aldrig heller har hemma. Istället för att slänga allt bara för att komma åt kartongerna så passade jag på att göra pannkakor då både mjölk och ägg gick åt. Gjorde även äggröra till lunch. Bara detta var ett projekt för sig. Var liksom tvungen att göra klart ett projekt för att påbörja huvudprojektet. Efter pannkakssmeten var det bara att gå ut till förrådet där allt var förberett.
Hade tagit ut två hinkar, vatten, redskap, placerat ut alla formar, smörjt in plastformarna med rapsolja. Rapsolja är bra att ha om man ska använda plastformar. Har man inte det är risken stor att man får klippa sönder formen. Jag tycker att silikonformar är bäst att gjuta betong och tvålar i eftersom det är lätt att få ut sakerna sedan.
Om man har en riktig visp ska det ta ca: 10 minuter tills betongen är färdigblandat men jag rörde om i 1,5 timme, vilket inte var roligt. Jag hade ingen aning om hur betongen skulle se ut när den var klar och det gjorde saken inte bättre. Till slut blev jag less och chansade på att det var klart. Jag rörde om med handtaget på min lilla såg, haha. Var inte så noga med att fylla i formarna eftersom jag trodde inte betongen var OK. Efter några timmar gick jag till förrådet igen för att spreja lite vatten på betongen. Dagen efter var dom klar och det blir riktigt bra :). Det var värt allt elände.
Vissa figurer har jag målat vita och det blev också bra. Man kan göra hur mycket som helst. Det är bara fantasin som kan sätta stopp!
En sak som jag kan tycka är synd är att när betongen torkat helt (efter några dagar) så blir den jätteljus. Vill hellre ha betongen snäppet mörkare, precis som den är dagen efter gjutningen. Men ska man måla det vitt spelar det så klart ingen roll. Man kan annars måla med en grå/silvrig färg.
Har ännu mer projekt som ska göras. Ska bland annat:
* Limma fast små figurer (hjärtan, rosor etc.) på ljuslyktornas framsida. 
* Göra en blomkruka med hjälp av mjölkpaket och ett juicepaket
* Ett fat
* Fler änglar, ljuslyktor, hjärtan, rosor etc.
* Tavla
Har så mycket mer som jag ska göra. Som vanligt har jag alla idéer i huvudet och kan inte se hur det kommer bli i verkligheten = Alltid lika spännande!
Har säkert glömt en massa saker men har skrivit tillräckligt mycket.

Kommentera inlägget här :