Check

publicerat i Allmänt;
I dag har man varit flitig och det fortsätter. Har nyss kommit in från förrådet och det blev bra. Det tog sin lilla tid men nu slipper man tänka på det, har till och med plats för att boxas nu, haha! I morse for jag ut till ICA maxi och lämnade tillbaka en korg som inte passade och pantade burkarna jag fick av mamma. Efter det for jag till Birsta och kollade lite grann men hittade ingenting - som tur var. Träffade mamma en sväng in hon skulle upp på lunch.

Efter Birsta tog jag pärlan och for runt till Rusta för att handla ett våffeljärn - äntligen har man en egen. Har lånat mammas förut och ville låna den igen och det var inga problem men dom ska ta upp den till Hassela sedan. Lika bra att ha en egen då. Köpte en billig enare men dom behöver inte vara så dåliga i alla fall. Avslutade turen med en handling på Willys.

Gjorde fullkorns våfflor till lunch för att inviga nya järnet och för att grädden går ut i dag. Då måste man hinna använda upp det, kommer även köra på våfflor till middag. Våfflorna blev jättegoda men väldigt "vass" och mycket mättande. Fick inte ens i mig två stycken :P. Jag bjuder på receptet nedan.

Fullkornsvåfflor
10 stycken (men jag fick många fler)

2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 dl fiberhavregryn
7 dl mjölk
0,5 tsk salt
2 ägg
2 msk smält smör

Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, havregryn och salt i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en slät smet. Vispa ner resten av mjölken, äggen och fettet. Låt smeten svälla en stund. Hetta upp våffeljärnet och grädda våfflorna.

Nu blir det att börja fixa med allt inne! På återseende!
Ciao

Kommentera inlägget här :