Skatteverket

publicerat i Allmänt;
Var och handlade tidigare idag. Köpte en projektmapp, anteckningsbok och ett kvittensblock. Ringde också till Skatteverket för att höra vad som gäller. Jag visste inte om jag behövde registrera ett företag eller ordna med en F-skattsedel. Jag förklarade för honom att det är helt och hållet en hobbyverksamhet, jag gör inte det här för att livnära mig på utan försäljningen är till för att jag ska få in pengar till inköp av mer material för att göra nytt och sälja vidare. Jag berättade också att jag har en blogg för det här och att jag gjort visitkort men det är inte för att sträcka mig efter kunder i ett större geografiskt område utan för att jag gillar sånt helt enkelt. Som jag brukar säga:
"Jag är ingen professionell designer, det här är min hobby, min passion".
Nämnde också att om det blir att jag får beställningar runt om i Sverige är det självklart roligt men jag sa att jag återkommer isåfall för vidare information om jag måste göra någonting.
Han sa att det var lugnt men han gav mig några goda råd. Han sa bland annat att jag skulle göra underlag för allting, anteckna vad jag säljer, hur mycket jag säljer för, vad tillverkningskostnaden är osv. Vad bra att jag hade det i tanken. Jag köpte ett kvittensblock med kopia för att jag kan då lätt hålla koll på hur mycket jag har sålt för.

Kommentera inlägget här :