Förändring - Ett inspirerande inlägg

publicerat i Allmänt, Min nya livsstil;
GI-böckerna gav mig verkligen inspiration! Ni vet inte hur mycket jag har förändrats i mitt tankesätt. Det är första gången i mitt liv som jag känner mig motiverad till att förbättra min hälsa. Jag känner att GI kommer bli min livsstil resten av livet och jag är inte rädd för det. Oftast blir jag rädd och lägger ner fort när man tänker att man aldrig kommer få äta något gott men nu är jag inte rädd eftersom jag får äta vad jag vill. Jag kommer inte befinna mig i rivstarten hela tiden men jag kommer successivt följa de tre stegen. Efter rivstartens 2-3 veckor börjar jag med nystartsfasen. När jag nått min idealvikt blir det att gå till sista fasen: Balansfasen. Balansfasen ska jag följa jämt sedan.
Jag kommer inte ha några "unnardagar". Varför ska man ha det egentligen? Man lurar bara kroppen jämt och ständigt när man har tanken på att då och då får jag äta det. Det är väl mycket bättre att man inte har såna tankar för då triggar man inte upp suget efter någonting heller. Jag kommer kunna äta vanligt godis, tårta, dricka läsk, absolut. Men det ska inte vara på bestämd tid. När jag fått bukt med mitt sötsug, även om det är som bortlåst nu skall jag inte luras. Jag kommer ge det några veckor, när jag känner mig redo.
Efter det kommer jag kunna köpa en 100 g chokladkaka om jag känner att det går bra med bara en. Blir det för tufft och suget kommer tillbaka, då hade jag fel. Jag var inte redo att testa än, helt enkelt. Men då vet jag, jag skall inte luras. Ska jag ut och äta eller fika med någon kommer jag tänka ett steg längre, försöka undvika socker och kolhydrater eftersom det brukar finnas bra alternativ ute men åker man hem till någon och blir bjuden på tårta kommer jag inte säga nej. Ta en liten bit är det som behövs, om jag känner för det.
Min hunger?
Hungern har jag dessvärre kvar. Men första veckan var hemsk och riktigt så illa är det inte nu.
Mitt sötsug?
Som jag nämnt ovan, sötsuget är som bortblåst. Går jag på affären och ser choklad så tänker jag inte mycket mer på det. Kan lätt gå förbi, vidare till kassan. Inga stopp vid impulsköp fällan - Godiset vid kassan = Tummen upp för Cindy.
Vad kom inspirationen ifrån?
Ola och Ulrika, Sveriges GI experter skriver mycket intressant i början av deras böcker. Ulrika har själv skrivit att hon knappt kunde göra spaghetti vid 20-års ålder. Det gav mig inspiration till tusen. Det är inte omöjligt att ändra sig själv till något bättre. Hon är idag en av Sveriges främsta hälsorådgivare och en inspirationskälla för bra matlagning. Självklart har jag inte tänkt att jag aldrig kan men jag menar just detta med matlagningen och det nyttiga tänket. Allting är förändrats - till det bättre och jag kunde inte vara mer tacksam.

Kommentera inlägget här :