Nya tag

publicerat i Allmänt;
Vad glad jag är just nu. I fredags innan jobbet ringde jag chefen i ett ärende och hon berömde mig flera gånger att jag gjort ett strålande jobb och att dom gärna vill ha mig kvar. Hon ska också kolla upp andra jobb åt mig, hur roligt är inte det? Att få så mycket beröm som jag fick är underbart.
I söndags efter jobbet började jag rensa och storstäda hemma. Jag stökar ner mer än vad jag gör fint, haha. Men det kommer bli bra när det är klart. Sedan blir det att ta an förrådet. Har nog en hel del som man kan skänka bort till någon välgörenhet.
Från och med den här veckan har jag också tagit nya tag. Det har blivit väldigt mycket av de goda den senaste tiden. Ätit naturgodis varje dag i någon månad men trots det går jag ändå ner men det kan vara för att man inte ätit mycket mat när det varit så varmt. I måndags var jag och storhandlade mat och känner mig alltid motiverad till bättre matlagning när man har bra mat hemma. Jag ska också börja dricka detoxvatten. Detox innebär att man ska fast några dagar, några gånger per år för att få ut alla slaggprodukter ur kroppen (=avgiftning). Jag har bestämt mig för att inte fasta alls utan jag ska dricka detoxvatten som smaksättande vatten. Man kan smaksätta vattnet med mycket goda ingredienser. Ska bli spännande.
Om jag inte renar och rensar kroppen mycket så får man ändå i sig en hel del med vitaminer och andra bra ämnen.Jag ska göra mig något gott vatten senare. Jag har kollat upp lite fakta och sedan ser jag en artikel från Måbra-tidningen: Detoxa kroppen utan kur! Det ska jag köra på. Ni som är intresserad av detox, läs gärna vidare. Det är en mycket bra artikel.
Här är kosten som rensar och renar!
Mat som påvekar levern positivt ökar samtidigt utrensande effekten. Du blir snabbare av med slaggprodukter och har en rad härliga hälsofördelar att vänta dig. Levern är en sann hjälte. Visste du att levern kontrollerar balansen av både vitaminer, mineraler och kolesterol i kroppen? Den lagrar också viktigt järn och hjälper till att hålla blodet friskt. Din lever spelar även en betydande roll i immunförsvaret genom att bekämpa bakterier och infektioner och arbetar ständigt med att avlägsna slaggprodukter som kroppen vill göra sig av med.
En pigg lever är nödvändigft för att kroppen ska tillgodogöra sig det viktiga D-vitaminet som vi får av solen. Du har alltså allt att vinna på att äta en kost som förenklar leverns arbete!
Njut av
Citronvatten!
Ta för vana att släcka törsten med citronvatten. Förutom en snudd på kalorifri dryck får du mängder av detoxfrämjande fördelar med varje klunk. Vätskan är i sig nödvändig för att kroppens avgiftande processer ska fungera optimalt, med en skvätt citron i vattnet förstärks dessutom leverns nivåer av kalcium och syre. Både syresättningen och metabolismen ökar som följd.
Ät kål
I alla former av kål finns det ämnen som aktiverar en rad olika enzymer i kroppen. Dessa har i sin tur en stimulerande effekt på leverns utrensningsprocess. Kål innehåller också viktiga vitaminer och mineraler som är viktiga för leverns funktion.'
… och mörka bär
Bär, särskilt mörka som blåbär, björnbär och svarta vinbär, innehåller en typ av antioxidanter som hjälper levern att bekämpa fria radikaler. En process som motverkar cancer bland annat.
Knäck färgkoden – och må bättre!
Prova lätta proteiner
Välj lättsmälta proteinkällor som fisk och fågel framför nötkött och fläsk. Om du äter rött kött så ät något syrligt till, som inlagd gurka. Det ökar mängden magsyra och skyndar på nedbrytningen av köttet.
Har du koll på dina aminosyror?
Bra med mjölksyra!
Goda bakterier, från syrad mat eller mejeriprodukter, är a och o för en fungerande tarmfunktion. Är tarmens flora ur balans påverkas levern negativt och tillväxten av dåliga bakterier ökar.
Nytt: Bakterier kan ligga bakom din övervikt Därför ger sur mat en gladare kropp!
Kronärtskocka & kryddor
Sommarprimören kronärtskocka stimulerar levern och är en vanlig ingrediens i leverrenande preparat. Den verkar urindrivande och ökar gallproduktionen som ökar aktiviteten i levern. Gurkmeja och ingefära är också klassiska detox-kryddor med gynnsam inverkan på utrensningseffekten.
Undvik
Alkohol
Alla former av alkohol gör att levern får arbeta extra hårt med förbränning och hantering av slaggprodukter. Överkonsumtion kan leda till sjukdomar som fett- eller skrumplever.
Kaffe och svart te
Koffein verkar irriterande på levern – dra gärna ner på intaget!
Tea time! Vilket te passar dina behov bäst?
Socker
Enligt en dansk undersökning ger söta drycker en snabb ökning av fett i levern. Fettlever liter kan kopplas till fetma, diabetes och cancer. Läsk-igt: Så sjuka kan vi bli av bubblorna!
Källa: http://mabra.com/sa-detoxar-du-kroppen-utan-kur/
 
Nu är det dags att fixa kaffe och äta lite grädde och blåbär och sedan blir det att sätta igång med rensningen igen. Hoppas man blir piggare, är så trött. Blev hämtad inatt för en trevlig biltur och det resulterade till att man somnade sent men det var det värt.

Kommentera inlägget här :