Endometrios - Känslig? Läs ej detta inlägg

publicerat i Allmänt;
Då väntar man på ännu en tid. Denna gång hos Kvinnokliniken. Jag har som många andra, mensvärk. Jag ska inte klaga, många har det värre. Jag har alltid haft mensvärk men vissa månader är värre än andra men jag blir aldrig liggandes. Har under några år haft en konstigare mensvärk. Har haft kraftigare värk de senaste tre månaderna. I söndags var det dags igen och igår hade jag riktigt ont, på ett konstigt sätt. Det krampade till i äggstockarna. Det jag kommer beskriva nu har jag känt av lite då och då under ett års tid men kanske bara en gång om månaden, så inte alls illa (det går över lika fort). Men igår hade jag den här konstiga smärtan hela tiden. Ni som är känsliga kan sluta läsa nu.
Jag får ont i äggstockarna och hela partiet där nere. Kan inte kissa eller det andra utan att hålla tårarna inne. Det känns verkligen som hela vaginan och analen ska explodera, haha. Ursäkta men vet inte hur jag ska förklara det på annat sätt. Det är så här under mensen och nån gång då och då när jag inte har mens. Men som igår har jag aldrig haft det. Det är frukstansvärt jobbigt. Idag är det i alla fall bra och det får mig självklart att veta att det är relaterat till mensen och ingenting annat.
Jag har hört talas om ordet endometrios förut och jag vet inte om det stämmer in på mig men jag tog äntligen tag i detta och ringde först till Mödravården men hon sa att jag skulle kontakta Kvinnokliniken för bästa hjälp, sagt och gjort så ringde jag dem och dem ringde upp mig på en gång. Nu står jag i kö för en tid för en grundlig gynekologiskundersökning med ultraljud och andra prover. Just nu hoppas jag verkligen inte att jag har endometrios efter att jag precis läst detta:
      ..."Endometrios ökar risken för att man inte ska kunna bli gravid. Det kan orsaka en livskris som man kan behöva professionell hjälp för att ta sig igenom. Endometrios kan också påverka samlivet, eftersom man kan få ont när man har samlag. Behandlingen kan kännas jobbig eftersom man kan behöva gå till en mottagning och få sprutor med anti-hormonell behandling, som kan ge biverkningar som värmevallningar och svettning."
Jag har inte sådana problem för att behöva gå igenom allting ovan.
Faktan ovan är från: http://www.1177.se

Kommentera inlägget här :