Hur jag gjorde blöjtårtan - Steg för steg

publicerat i Allmänt;
Jag använde

1 paket blöjor nr 4 (Libero)

Smala gummiband

Satinband, olika storlekar

Cellofanpapper

En bricka/botten

Tårtpapper

Silkespapper

Blommor

3D stickers (fjärilar)

 

Kan behövas

Några blompinnar

Ett "rör", exempelvis från folierullen

 

Jag gjorde så här

1. Jag började med att organisera och lägga fram allting som jag skulle använda.

2. Vände blöjorna ut och in så att inte trycket skulle synas och rullade ihop dem. Jag tog ett gummiband i mitten av blöjan. Gjorde detta på alla blöjor.

3. När alla blöjor var rullade så började jag att göra en bricka/botten. Jag gjorde brickan/botten av en kartongbit, tårtpapper, vitt kopieringspapper och lim. Blöjorna kanske står bättre om man har en riktig bricka men det har gått bra med den jag gjort.

4. Jag knöt ett band runt hela diametern för varje våning jag gjorde.

5. Jag har läst att man kan ha ett stöd i mitten av tårtan för att tårtan ska bli stabilare. Jag har testat med blompinnar och med röret från folien men det blev inte bra. Min tårta känns stabil i alla fall (får väl hoppas det i alla fall).

6. För att få blöjorna i en bra och rund form så gjorde jag flera grupper med ungefär 8-10 stycken i varje grupp. Varje grupp fäste jag med ett större gummiband för att dom skulle stå stabilt. När brickan/botten var fylld med blöjorna så satt jag fast ett gummiband runt alla för att det skulle hålla ihop. Gjorde likadant på de andra våningarna.

7. Jag använde ett tårtpapper på varje våning. Varje våning klädde jag även med vitt silkespapper.

8. Sedan var det dags att dekorera. Jag dekorerade med nappar, tvättservetter, blommor, 3D stickers och söta små ”djurbilder”.

9. För att täcka gummibanden på mitten av blöjan så knöt jag vita satinband runt och gjorde en liten rosett på. På rosetten satt jag fast en blomma. När tårtan var klar var det dags att slå in den och jag tycker att det blir finast att slå in med cellofan.

Exempel på dekorationer

Nappar

Borste

Nagelsax

Gosedjur

Sockar

"Lättare" kläder


Det var roligt att göra blöjtårtan och det kommer att bli lika roligt att ge bort den!

Kommentera inlägget här :