Arbetsintervju x 2

publicerat i Allmänt;
Fy skäms på mig för den dåliga uppdateringen. Har haft fullt upp. Har varit hos Nina och Isabell nästan varje dag, tränat, promenerat, haft smått panik, kollat på studier, suttit i mobilen en hel del, varit på 2 stycken arbetsintervjuer och varit hos mamma och Jim förra helgen och hjälpte till med att riva tapeter (dom river hela köket också, det kommer bli riktigt bra).
Kan börja med att i måndags kom jag på att jag vill, eller snarare måste göra någonting med mitt liv, känns som man bara står och trampar. Har tänkt ett bra tag på studier. Har en tentamen kvar sedan jag studerade på universitetet mellan 2008 och in på år 2011, har då varit orolig om att bli återbetalningsskyldig om jag ansöker om mer lån osv.
Fick samtidigt en känsla i kroppen att jag vill arbeta inom administration eller reception. Det är första gången i mitt liv som jag verkligen känner "ja" det här är vad jag vill jobba med. Självklart gillar jag att jobba som personlig assistent och lokalvårdare, ( i alla fall som lokalvårdare på sjukhuset). Har hört olika åsikter från nära och kära och håller med dom som tycker att ta lån igen är dumt. Men samtidigt är det en investering för framtiden. Man kan dock aldrig bli garanterad att få ett jobb men det är ändå sällsynt i dagens samhälle.
Det jag vill studera är en receptionistutbildning på 9 månader. Den innehåller även kurser inom administration. Som ofta går saker rätt fort i mot en. Hade rätt om lånet. Det är svårt att bli beviljad lån då jag saknar poäng från tidigare studier, saknar 15 hp för att vara exakt. 15 hp innebär 200  gymnasiala poäng. Är inte säker ännu hur det blir. Skickade in en ansökan till CSN idag för att se om dom kan bevilja mig lån eller ej. Ifall det inte går vägen har jag möjlighet att läsa in poäng. Det skulle innebära att jag har 4 veckor på mig att läsa in 200 poäng. 15 hp/200 poäng är 10 veckors heltidsstudier. Det ska jag läsa in på 4 veckor för om jag klarar det kommer jag ha läst upp de poäng som saknas och jag får lån. Men tror ni det är möjligt att läsa in detta på så kort tid?
Har pratat några gånger med skolan men helt glömt bort att fråga det här. Får göra det på måndag. Vill verkligen studera denna utbildning och vill helst börja redan i sommar. Har jobb på sjukhuset men vill helst studera så man får utbildning. Kommer självklart fortsätta söka jobb även om jag skulle börja studera. Har en lösning på det om det skulle lösa sig. Det är: Om jag inte har ett jobb så studerar jag 100 %, får jag jobb så jobbar jag 100% och studerar 50 eller 25%, skulle då avsluta mitt lån då jag kommer få lön istället. Har allting planerat i huvudet, hoppas bara det går vägen.
I onsdags var jag på en intervju som personlig assistent, dom verkar intresserad men får veta om några veckor. Det blir minst 1,5 år där med chans att få fortsätta.
I torsdags hade jag en intervju som administratör och dom var också intresserad. Det skulle bli en till intervju om några veckor och hon kommer kalla mig på den också :). Låter lovande. Men en till anledning varför jag vill studera det här det är därför att jag har fått gått på några arbetsintervjuer i den här branschen och det är stort när man tänker på att jag har ingen utbildning och har endast 6 månaders erfarenhet, men då kommer jag till mållinjen, alltså till intervjun och sedan är det stopp. Det känns ändå som man behöver det lilla extra, en utbildning. Det är mycket som snurrar i huvudet nu. 

Kommentera inlägget här :