Mögel?

publicerat i Allmänt;
Fy vad jag mår dåligt. Jag har ätit vegetarisk mat i många år. Det är den vegetariska maten som innehåller Quorn som jag äter. Quorn är en svamp. Jag är inte vegetarian men mamma var det i många år (inte idag) så det blev att jag valde att äta mycket vegetariskt. Har sedan man flyttade hemifrån fortsatt att äta vegetarisk mat, eftersom det är så gott. Några gånger har jag fått riktigt ont i magen då svetten nästan rinner och man får jätte ont i några minuter och det känns som magen och allt ska explodera. Ungefär som magen får en allergisk reaktion.
Mormor har sagt att hon inte kan äta quorn för hon får ont i magen och jag svarar med att det brukar jag också få men har inte tänkt mer på det.
Åt en quornfilé till middag igår och fick lite känningar i magen. Gjorde en extra filé för att ha till dagens middag. Åt för lite över en timme sedan och har för en stund sedan haft ont i magen igen. Började tänka på vad det kan vara. Då slog det mig. Har funderat förut på att kolla upp om quorn tidigare men aldrig gjort det. Gjorde äntligen det idag och jag fick svar på mycket. Många är allergisk mot quorn. Eventuella biverkningar: Ont i magen, illamående, kräkningar och utslag.
Läste ett forum där en person länkade till Aftonbladets artikel: "Vegomaten en hälsofara".
Huvudrubriken för artikeln lyder så här: "Quorn tillverkas av svampmögel". Mögel? Jag har inte läst artikeln noga men en sak är säker. Ska aldrig mer äta quorn.
Det finns en annan vegetarisk sortiment också som inte innehåller quorn. Mormor äter det och får inga problem. Jag har testat färsen som jag tyckte om. Det blir det märket hädanefter.

Här hittar ni länken till Aftonbladets artikel!

Kommentera inlägget här :