Dörr

publicerat i Allmänt;
Har fått en helt ny dörr till vardagsrummet. Kvartersvärden har varit här tillsammans med en äldre man från nåt av stambyte-företagen. Jag måste få skriva att alla är helt underbara. Vi skrattade så mycket. Jag tror dom var här i en halvtimme om inte mer, och dörren tog inte ens tio minuter att få upp, haha! Vi surrade och skrattade om allt möjligt och nu har jag fått mer information om stambytet och det känns lugnt och inte omöjligt längre. Värden sa att det är jättefina baracker. När man kommer in är det en korridor med en dörr till höger och en till vänster. Alltså två toaletter och två duschar. Men huvudsaken är att det är fräsht och det verkar det vara. Har även en toa och handfat i cykelförrådet (inne i porten).

På måndag börjar dom hos mig och det kommer gå till såhär
1. Dags för sanering. Då tar dom bort kaklet i kök och badrum och tar bort allting i badrummet (toa, handfat, badkar m.m.) Det beräknas ta en dag.
2. Det värsta. "Bila" golvet, det beräknas också ta en dag.
3. Sedan vet jag inte vad som följer, haha! Skönt i alla fall att jag har dusch och toa i helgen.

Det är 8 lägenheter i min trappuppgång och bilningen beräknas ta en dag, alltså kommer inte det här oljudet hålla på under hela stambytet. Trodde i varje fall det skulle leva om i flera veckor men det är tur att det lugnar ner sig rätt fort :). Men fick även veta att jag skulle glömma att det tar 6-8 veckor och ställa in mig på 10 veckor, haha!

Jag pratade även med dom om torktiden. Ingen vet hur länge det kan ta, det kan röra sig om veckor eller månader. Det ser dom när de börjar riva. Eftersom man har hört för flera veckor sedan att dom "bilat" så har jag tänkt att lägenheterna med vattenskadorna måste vara klar snart (eftersom det har pågått länge) men dessa lägenheter har inte kommit långt för att det håller på att torka. Eftersom dessa två lägenheter måste torka länge så har dom därför satt igång stambyte i lägenheterna vid mig. Det är rätt smart för ingen kan fortsätta göra någonting så länge torkningen pågår. Hoppas verkligen jag inte har riktigt blött. Det blir mycket dötid när dom inte kan göra någonting under torkningen.

Sedan sa dom någonting jag inte visste. Tydligen ska dom komma och fika hos mig 07.15 varje morgon och dom kräver nybakat, alltså kommer jag ha fullt upp, haha! Ja vad säger man?! Dom är härliga.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mari:

då är det en dag i din lägenhet, det kommer ändå höras från de andra lägenheterna runt om. tycker synd om dig och ljudet då. minns när vi bodde på 16 så bilade de i trappuppgången brevid och det hördes..

men en fråga, de stänger väl av vattnet för att de ska byta rör? typ som i källaren. är väl det som räknas som stambyte (om jag förstått allt rätt) men det kanske de gör efter de rivit i alla lägenheter först.

måste ha varit en stor vattenskada då de bestämt att byta stammar så omgående. sen så vet jag att torkning kan ta en stund. minns i mammas lägenhet då diskmaskinen läkte massa vatten. tur att mamma upptäckte det på en gång, men fick ändå riva en halv vägg och torka. tror torken stod där i fyra veckor. det blev lite längre tid för det var ingen som vill hämta tillbaka den då hon var utan hiss och bodde längst upp på åttonde våningen.

sen så tror jag man vänjer sig med att gå i en barack och göra sina behov. dock skulle jag nog duscha åtminstonde en gång i veckan hos någon med riktig dusch. och snabb duscha de andra gångerna i baracken..

Kommentera inlägget här :