"Bila"

publicerat i Allmänt;
Nu har dom nog börjat "bila" badrumsgolvet här ovanför. Det låter riktigt illa men inte lika mycket som sist (tror jag). Ni kan nog tänka er vilket skärande ljud det är. Sitter ändå med öronpropparna och det låter ändå som att någon borrar inne hos mig. Undra hur det kommer att låta när dom väl är hos mig?!

I förrgår njöt jag av en lång och härlig dusch. Ställde klockan på 07.00 igår morse och inväntade folket. Vid halv åtta kom första lasset och kollade läget och sa att allt vatten kommer vara avstängd under dagen osv. Vid tio-tiden kom det några till och jag hörde hur dom sa att det skulle vara dumt om dom började inne hos mig nu. Jag tänkte: "Nej, nu när man är beredd kan dom ju lika gärna sätta igång". Sedan gick dom bara utan att säga nåt. Jag passade på att gå och handla och då mötte jag en av killarna igen och dom sa att dom börjar hos mig i slutet av den här veckan, känns ändå skönt för då kan jag duscha och gå på toa några dagar extra, haha!

Anledningen till detta var väl att dom börjat sanera lägenheterna ovanför och kan inte göra så mycket hos mig då heller, men dom kom och tog bort elementet i alla fall i badrummet. Sedan kom en elektriker och kollade läget men han kunde inte göra mycket här (har ingen tvättmaskin eller liknande i badrummet).

Åhh, nu blev det tyst, undra om dom ska gå på lunch snart! Tänkte också på detta med "bilandet" av golvet, hur lång tid kan det ta per lägenhet? Vi är åtta lägenheter som ska få stambyte i min trappuppgång och vet inte hur man ska palla det. Det går bra om det bara tar några timmar per lägenhet då blir det en sån lång period med detta ljud.

Tänkte också säga att bloggandet kan tyvärr blir lidande en lång period framöver. Känner att man inte har ork när man inte får sova och med detta ljud som är fruktansvärt. På helgerna är det nog lugnare men vill ändå meddela er att bloggandet kan avta lite grann :). Men ska ändå försöka göra mitt bästa.

Känner mig piggare nu, fortfarande andfådd för ingenting och hostan sitter kvar. Vaknade vid åtta imorse och hostade sönder kände det som. Det går i alla fall mot bättringsvägen.

Imorgon ska jag på ett gruppmöte hos jobbcoachen för att sedan direkt efter ha ett enskilt möte med coachen. Skönt att man kommer bli borta någon timme i alla fall. Ska ringa jobbet också och se om man kan titta in där en sväng också.

Under dessa veckor då stambytet pågår kommer jag passa på att rensa och fixa här hemma också. Det kommer bli skönt att få storstäda när allt är klart. Tänk allt damm som kryper in överallt. Kan då lika gärna göra någon nytta här hemma och rensa och fixa. Ska tvätta upp allting också när det är så gott som klart. Duschdraperiet, mattorna som jag fått tagit bort från hall och toa och sedan allt annat. Tror att alla handdukar och sängkläder i linneskåpet i hallen kommer att drabbas. Får se om man måste tvätta upp allt det också, då blir det mycket tvätt.

Förrådet är nästan helt klart, ska bara byta plats på lite saker nu när boxningssakerna är sålda. Sedan har jag gått ut med mycket saker (igen). Har packat ner badrumssakerna och det blev en del. Duschhylla, tre andra hyllor, två tavlor, toarullshållaren, papperskorgen, smink och hårsaker (sånt man knappt använder). Har bara det viktigaste inne. Ska organisera det bara. Ska spara in lite göra-jobb så man har någonstans att ta vägen när det blir för påfrestande att vara hemma ;).

Jag tror också att jag kan ha blivit sjuk av byggandet här. För jag minns när vi var här hos mig samma dag som E-type var på Aveny, vi alla tyckte det var jättevarmt och kvavt i mitt badrum och det fortsatte vara så. Då slog tanken mig att det måste vara för att dom torkar lägenheterna ovanför (pga. den stora vattenskadan) och det stämde. Någon dag innan skulle jag torka spegeln i klädkammaren och toan, jag gör alltid samma sak, tar fönsterputs med papper och torkar, inget mer med det. Men senare såg jag att det var vita streck på båda speglerna och så kan det såklart bli om man använder för torrt papper/skitigt papper men det gjorde jag ju inte. Då undrar jag om det kan komma damm från byggandet ovanför? Därför kanske jag blev sjuk nu av allt skit som kommer ner till mig.

Har pysslat en del också, får se när jag lägger upp det. Efter stambyterna funderar jag på att börja videoblogga. Lägga upp video på hur jag gör allt pysslande, låter det bra? Då får ni se hur allting går till och ni kan själva prova på, kan vara lättare om man ser hur det går till än att man skriver om det :).

Ska ut till förrådet med de sista sakerna och kolla vad jag har för dörrar. Ringde Mitthem igår och sa att dom får komma hit och sätta upp en dörr till vardagsrummet för att man ska kunna få lite andrum själv och förhindra att så mycket damm som möjligt sprider sig överallt. Ska nog fixa det själv, lika bra att få dörrarna på plats innan dom sätter igång. Dörren till klädkammaren finns i förrådet för den tog jag bort själv.

Nu har det varit lugnt ett tag men nu börjar killarna komma in igen, snart sätter väl helvetet igång igen, haha!

Det blidde ett
långt inlägg märker jag ;). På återseende!

Ciao!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mari:

jag har inte varit med om stambyte själv. men hört från en som varit med om det. och den sa att bilningsarbetet som är det värsta perioden vad gäller ljudet tar väl 2-3 dagar. sedan om det var per lägenhet kan jag inte riktigt svara på. sedan vad gäller dammet, så kommer de sätta upp plast. men det hjälper inte. så dammsuga varje dag är ett måste, enligt denne. sedan är det väl ingen idé då att damma massa lådor och sådant då det kommer att komma mer, men sortera kan man alltid göra ;)

2:a kommentar, skriven , av Cindy:

Fy fan på ren svenska. Hoppas det tar 2-3 dagar för mer än en lägenhet ;). Lika bra att ta fram dammsugaren då, jag som hatar att dammsuga. Jag kommer inte börja damma, kommer inte ens städa här hemma på ca. 8 veckor, förutom dammsugning då, haha! Nog ingen idé att damma mycket, bara lite då och då om man ska bo här, göra mat osv. Bodde den personen hemma hela tiden?

Jag tänkte på detta med diskningen osv.

Kommentera inlägget här :