Tvålar

publicerat i Tvålar;
Ett till projekt som jag börjat med är tvålgjutning. Tvålgjutning är roligt, enkelt och det slutar med fina resultat. I den här kategorin kan ni ta del av alla tvålar som jag gjort och en full detaljerad beskrivning hur jag gjorde under tvålgjutningen. Visar bilder först och under bilderna kan ni se hur tvålgjutningen gick till och vad jag använde för saker!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tvålgjutningen

Det viktigaste är att förbereda! Fixa formarna, ta fram diverse redskap. Jag gjorde olika typer av tvålar med olika satser och det kan föreställa som rörigt men ska försöka beskriva så rent och bra som möjligt! Tänk på att vara försiktig när ni håller på med vattenbadet eftersom det kan skvätta och är det någonting ni undrar är ni alltid välkomna att fråga.

Det första jag gjorde var att smälta den vita tvålmassan i ett vattenbad (tog hela kakan på 500 gram).

 

Man ska inte röra om i massan under smältningen eftersom luftbubblor uppstår men jag gjorde det ändå för att kunna smälta det översta lagret bra. När massan smälte helt la jag i ca: 1,5 droppe med röd tvålfärg, för att få en mycket ljus rosa färg. Rörde sedan om den smälta massan försiktigt! Efter det lade jag i många droppar med doftolja (jordgubb). Rörde om försiktigt igen!

 

Efter smältningen, färgningen och doftningen tar man tag i bunken eller vad man nu använder till vattenbadet. Häll försiktigt ner massan i dina önskade formar, tänk på att massan är flytande.

 

I slutet av tvålmassan börjar den ”torka” och då ställde jag tillbaka massan på vattenbadet så den kunde smälta om igen. Passade på att ta en droppe till med den röda färgen för att få ett snäpp mörkare rosa. Sedan fyllde man i resten av massan i formarna - Då var den 500 g kakan gjord!

 

De andra tvålarna gjorde jag med den transparenta tvålmassan. Då använde jag mig av de torkade rosenblomsten och lade ner i botten på de formarna jag ville ha. Jag använde mig inte av någon doft till dessa eftersom rosenblomsten luktar nog. Använde lite mer än hälften av massan i denna sats.

 

Medans massan stod i vattenbadet kom jag på att jag ville testa lägga i någonting annat i formarna. Tog några stenar och en liten ängel och lade ner i hjärtformarna. När massan var smält hällde jag i massan i formarna. Rosenblomsten/stenarna/ängeln åker upp i formen när massan kom ner men har man tur kan man försiktigt trycka ner den mot massan så att den stannar där. Mot slutet började massan torka igen och la tillbaka bunken på kastrullen och då testade jag lägga i några droppar med röd tvålfärg.

 

Tvålmassan

 


Vattenbadet

 


Så här ser den vita tvålmassan ut när den smält

 


Så här ser den rosa massan ut när den smält


Allt förutom muffinsformarna är köpt på Panduro Hobby!

 

 

Saker jag använde


1. Silikonform "Hjärtan"
2. Transparent och vit tvålmassa
3. Doftolja med jordgubb
4. Röd tvålfärg
5. Silikon muffinsformar
5. Torkad "Rosenblomsblad"
7. Silikonform "Praliner"

8. Silikonform "rosor"

(OBS! Alla saker är inte med på bild, läs därför texten ovan)

Kommentera inlägget här :