GI

publicerat i Allmänt;
God morgon! Har varit vaken sedan kvart över sju då dom ringde på dörren men låg ett tog och drog mig! Idag har jag en till intervju som är samma som förra veckan, ännu en närmare chans till att få tjänsten. Ska inte vara där förrän två och det tar minst en halvtimme att köra. Hoppas man hittar! Ska åka till själva jobbet idag för att få titta runt och så. Förra veckan var man på intervju på AMS med 6 stycken andra. Det är någon av oss som får tjänsten. Det är nog mindre än hälften av oss som fått en till intervju. Jag har ingen erfarenhet inom det här för det är både reception och administration men ändå är det någonting som jag vill arbeta med :). Det är bara säsongsanställning då det bara är öppet i 6 månader per år. Kan skriva mer om det sedan när man vet om man får jobbet eller inte. Är inte ett dugg nervös för intervjun för det tycker jag bara är roligt men måste erkänna att jag är nervös på att hitta dit. Ska till Kvissleby och köra typ 10-15 minuter efter det också, det är där man inte har någon aning. Jaja, men mitt motto är ju att allt löser sig :).

Stambytet går framåt och igår höll jag och killarna på att garva ihjäl oss. Ska försöka förklara. "A" kallar jag ena killen och "chefen" kallar jag den andra. Chefen har kort hår (inte flint utan han har hår). För några veckor sedan såg jag något hårigt på badrumsgolvet, det var någon typ av isolering, men det såg ut som hår. Berättade och skämtade med "A" senare vad jag trodde det var. Då sa han att jag skulle nämna det för "chefen" och syfta på att det är han som tappat håret, haha! Verkligen svårt att förklara. Igår var elektrikern inne hos mig, "A" kom och målarna och andra killarna var utanför min ytterdörr. Då ropar elekriken på "chefen" och menar på att du har helt tappat ..... och jag sa men nej det är ju håret han tappat. Vi alla skrattade så tårarna rann och benen höll på att vika sig, haha! Dom är skämtsam med varandra och elektrikern sa ju nåt som att "chefen" tappat uppfattning på jobbet eller nåt sånt medans jag menar på att det är hans hår som är borta.

När man slutat skrattat säger elektrikern till "chefen" nu blir det väl att prioritera min lägenhet sist. "Chefen" sa att ja, det får bli klart i Maj nästa år, haha! Det var i alla fall roligt.

Igår började dom lägga värmeslingorna och gjorde klart det imorse. Dom har varit och sprutat något skum för att göra så att vattnet inte ska sprida ut sig över hela badrumsgolvet när man duschar. Sedan har dom lagt någonting på golvet och skulle komma tillbaka om några timmar igen. Vet inte riktigt då vad som händer för idag verkar det vara ännu mer killar här :P.

Angående rubriken GI. För ett antal år sedan när jag bodde hemma började med GI-metoden. Har aldrig mått så bra i magen och började känna när man var hungrig. Hade en period förut då jag aldrig kände hunger och det bara slog till så var man svimfärdig och illamående. Var med på en sida på Internet där man får mejl varje vecka om tips, vad man ska äta och undvika denna vecka osv. Gick då också på sockeravväjning och skulle undvika vissa kryddor till och med, pga av sockret. Med detta höll jag på i 8-9 veckor men sedan blev det för påfrestande och kände att jag ville äta potatis eller ris. När jag en gång började med det spårade det ut och jag tappade kontrollen helt. Sedan var man snabbt tillbaka till gamla matvanor.

Jag gillar inte någon typ av dieter för anser att det inte kan vara bra för kroppen och när man slutar krashar kroppen och man går ev. upp allting igen som man gått ner och kroppen måste hantera nya "gifter" igen. Börjar man på en diet ska man köra det livet ut och det kan inte vara nyttigt, kroppen behöver alla typer av olika ämnen. Men ska inte gå in så mycket på det! Kom även på att GI är inte en diet heller utan en ny livsstil eller vad man ska säga.

Jag har inte blivit rekommenderad att börja med någon diet men började ändå tänka på GI igen och igår fick jag hem boken "Lättlagad GI med Ola Lauritzson" som moster tipsade mig om. Vet att hon och karl hennes har ätit/äter GI. Men kommer ändå inte köra strikt med det här. Ska ändå tänka på vad jag stoppar i mig. Jag läste hela boken igår innan man somnade och hungrig blev man, ack vad goda recept det finns i boken. Ola har också skrivit en del om GI och mycket är helt logiskt men vissa saker blev man paff av, ska skriva några exempel.

" ...Det är viktigt att veta att vetemjöl höjer blodsockret snabbare än socker." Vetemjöl har ett GI på 70 medan vanligt socker har ett GI på 65.


"...Enligt Ola kan man äta små mängder av potatis, ris och pasta. Det uteslöt jag helt, därför blev jag less på maten då jag bara åt fisk, kyckling eller kött med bara sallad - Dag ut och dag in."


"...Överkokt pasta har högre GI än den som äts al dente (alltså kortare koktid). En rå morot har mycket lågt GI, medan en kokt morot har högt." En rå morot har 16 GI och kokar den får den ett GI på 80.


Det stod en massa annat intressant och chockande faktiskt! Blev glad när man inte behöver utesluta någonting men att man kan byta ut pasta till fullkorn, köra på pasta med al dente och ta 1-2 potatisar. Känns som det är nåt jag kommer börja äta. Ska som sagt äta annan mat också och inte följa GI fullt ut men ändå ha det i tanken.

Kommentera inlägget här :