Julafton

publicerat i Allmänt;
Hoppas ni alla har haft en fin julafton. Jag var själv hemma strax efter halv tio. Det har varit en härlig "semester" att vara borta två dagar hos min kära moder. Kan beskriva lite kort om de senaste dagarna. Var i Matfors efter fyra på torsdagen och där vankades det middag. Efter att mamma, jag och Jim ätit gjorde vi oss klara och dom fick öppna två julklappar. Det jag hade gjort var två burkar som jag dekorerade. I onsdags bakade jag och Therese chokladpraliner och risbräck som jag la ner i varsin burk. Dom blev jättenöjda och tyckte det var så fint och gott. Efter allt det for vi till Stöde och hämtade morfar och for vidare till Stöde kyrka för att se kusinbarnets julkonsert i kyrkan. Det var jättefint och alla var så duktiga. Vi var hemma igen närmare halv tio och då blev det lite Guitar Hero och Buzz ;). Vi såg på teven och sedan blev det sängen.

Jag vaknade strax efter sju på fredagsmorgonen av att Tejo började skälla och ville ut. Mamma gick ut och sedan kunde man inte somna om. Kort därefter blev det frukost och vi började dona för allt som skulle fixas tills idag. Mitt på dagen tog jag och mamma sparken runt byn för att handla lite småsaker för att sedan komma hem och äta lunch och börja göra julstubbarna. Det var jättemysigt att åka spark. Mamma skjutsade mestadels mig och jag henne lite grann bara, haha! Det var i alla fall mysigt, lite mor och dotter tid. Resten av dagen var det fullt upp och mot eftermiddagen kom morfar, Ida, kusin Vilma, Tommy och Marlene för att umgås med oss några timmar. Mamma och Jim hade gjort en jättegod sallad som serverades tillsammans med rullader och rotfruktsgratäng (eller det var massa rotfrukter tillsammans med honung och olja). Jag och grabbarna gick ner till sovrummet och spelade Buzz och man vinner som alltid, och grabbarna ville slänga in mig i eldstaden som mamma och Jim har i sovrummet, haha! Jim kunde aldrig vinna över mig så lämnade kvar alla Playstation-saker för att han ska ha möjligheten att träna tills nästa gång jag kommer ;).

Efter middagen donades det på med efterrätter och ena med det andra. Senare på kvällen var det bara jag, Ida, mamma och Jim kvar och vi körde på en mysig uppesittarkväll. Ida hade turen att vinna 100 kr och vi andra var nära till resor och bilar. Efter spelandes gick de andra ner för att sova och jag låg och kollade lite på teven innan jag slog igen mina blå.

I morse vaknade man också tidigt och kände att man vill inte somna om. Jim gick ut med Tejo i morse och då gick jag ner till mamma och umgicks lite med henne, eller jag väckte henne, haha! Vi hade det mysigt ett tag innan vi gick upp. Vi öppnade en julklapp var. Jag fick boken "Not without my daughter" :). Mamma och Jim fick öppna paketen med tavlorna, dom blev så paff för att dom tyckte dom var så himla fina, det var självklart roligt.

Efter en mysig och lång frukost började allt rulla på igen. Det var fisken som skulle göras klar och massa annat. Jag och mamma gjorde bara en stubbe igår och skulle göra den sista idag. Vi började 10.40 och började bli klar vid ett då vi insåg att vi har en timme på att göra oss klar innan vi skulle fara. Ingen hade duschat och fixat nåt alls, men vi hann.

Vi kom fram till moster i stan strax innan Kalle Anka skulle börja och då var hela släkten på 17 personer samlad. Jätteroligt att varenda kotte var med :). Efter Kalle Anka kom tomten och jag fick äran att sitta i hans knä. Det var så pinsamt när tjocka släkten sa att jag skulle upp så jag drog med mig Jenny också så vi satt i ett varsitt knä och tomten sa att han kunde stanna med oss hela kvällen, haha! Det har varit två underbara dagar och det är alltid skönt att få komma hem igen.

Sov till halv tio imorse och gick över till Tessan på en god frukost och kaffe. Vi surrade och hade det mysigt ett tag och jag har precis kommit hem. Tänkte lägga in bilder på sakerna man gjort men har ännu inte hittat USB-kabeln till mobilen. Ska äta julmat till lunch (fick med mig hem) och sedan ska jag söka kabeln. Har tagit en del bilder med digitalkameran som jag kan lägga upp redan i detta inlägg. Julstubbarna blev en hit. Tyckte det var gott men stubbarna i sig blev en 110 poängare. Ingen kunde tro att jag och mamma gjort dessa verk själv ;). Stubbarna kommer man att göra nästa år igen. Kusin Fredrik tyckte dom var supergoda och jättefina så skickade med det som var kvar till han. De fanns två bitar kvar på båda så tog den lilla biten och la ihop den på sidan av den större biten - Då blev det en "mini-stubbe" med en liten kvist!

Vad fick man i julklapp då? Fick pengar av morfar, Ida (och av en till). Fick boken, ett par stickade sockar av mamma och Jim. Sedan fick jag jackan av mamma och Jim också som ni vet. Sedan blev det svart om man säger så. Minns bara att jag sa till mamma om det hade brunnit för dom. Fick faktiskt presentkort på Birsta City på 1500 kronor och 1500 kronor i kontanter. Det var inte illa. Presentkort, pengar, jacka, bok och strumpor av dom. Höll på att ramla av stolen, haha! Mamma hade en jättefin silikon muffinsform hemma med en fin tillhörande slickepott som man också fick med sig hem. Ska testa någon dag att göra egna muffins :). Glömde som vanligt att ta en bild på Hobby-rummet och sovrummet hos mamma och Jim. Det är så fint! Ska försöka komma ihåg det nästa gång man hälsar på.

Stubbar som är redo att serveras! Jag dekorerade med kottar och tallrikarna med fin snö. Tyvärr ger inte bilderna rättvisa. Väntar på bättre bilder.

 

 

Stubbarna innan "snön"

 


Som nämnt har det varit en fin och minnesvärd jul med mina nära och kära!

Lägger upp mer bilder senare. Trevlig fortsättning!

Kommentera inlägget här :