Magkatarr

publicerat i
Glömde igen en sak. Är det någon av er som lider eller känner någon med magkatarr/Magmuns-problem? Om ni vet någon så prata gärna med mig, bra att få veta lite mer om andras problem.

Jag har haft problem med det i några år men det blir allt värre. Har fått tips om vilka tabletter man kan ta men det hjälper inte mkt längre. Då ringde jag vårdcentralen och jag skulle testa någon annan medicin. Vilket inte ALLS funkar. Måste köpa något annat. Är hyffsat less på detta nu. Men allt är mitt fel för jag gör allting som man inte ska göra. Men det är dock väldigt svårt att ändra sin livsstil bara sådär. Sedan ska man inte behöva dessa problem heller. Det handlar för min del om att jag har för mkt luft i magmunnen, vilket skapar illamående, smärta, hungerkänsla och kräkningsreflex (kräks inte än, men det är väl bara en tidsfråga tills man börjar göra det). Många har de problemet att det kan spy nån kvart efter varje matintag.

Om magkatarr (dyspepsi) Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:

- Viss föda. Oftast nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor

- Stress

- Oregelbunda måltider

- Alkohol

- Choklad


Hur ser det ut för mig?

Föda, oftast nämns fet, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor: Kaffe har man blivit bättre på. Försöker undvika stark mat, vitlök och lök. Men jag steker alltid maten och då menar jag steker.

Stress: Jag är en stress-människa. Men om det är för lugnt blir jag stressad för det. Alltså blir jag mindre stressad om det är för mkt att göra än när det är för lite att göra.

Oregelbunda måltider: Äter nästan aldrig på regelbunda tider.

Alkohol: Dricker inte ofta längre. Det var faktiskt i samband med alkohol som allting började. Det var i början av 2007. Oftast när jag dricker får jag gå på toaletter för att hurkla mig några gånger, fast ingenting kommer. Men efter ett toalettbesök på en timme kan man dricka hur mkt som helst igen.

Choklad: Hmm, jag är en chokladmänniska. Jag kan skippa all typ av bakelser/kakor och all typ av annat godis, men just choklad kan jag inte vara utan, det är det enda som gäller.

 

Ja, vad ska man säga och vart ska man börja? Alkoholen är nog det största problemet. Jag mår inte alls bra att gå ut och festa och ha roligt, därför att jag har alltid denna jädra skits problemen. Det förstör min tanke på att få gå ut och ha en riktig trevlig kväll utan problem. Men jämt när man ska dricka kommer problemet och då vill man inte dricka alls till slut. Inte roligt! Kompisarna vet om det här och förstår mig - förhoppningsvis. Jag vill gå ut och ha som sagt en rolig kväll utan bekymmer för magen men istället blir man oftast hemma för att slippa det. Jag DRÖMMER verkligen om att få ha en fin kväll ute med mkt partaj, verkligen partaj och inga problem.

 

Men så roligt ska man nog inte få ha tydligen. Jaja nu har man skrivit av sig. Ha det bra!


Kommentera inlägget här :